7 redenen voor een cursus in het buitenland

7 redenen voor het volgen van een cursus in het buitenland

Sinds een aantal jaren verzorg ik ook opleidingen en trainingen in het buitenland. In oktober ga ik steevast met een groep naar Bologna voor een training Persoonlijke Effectiviteit en in het voorjaar geef ik een training Harvard Onderhandelen in Zuid Afrika.

Regelmatig wordt mij daarbij de vraag gesteld wat hier de toegevoegde waarde van is. Zijn het niet gewoon snoepreisjes, vraagt men dan.

Laat ik eerlijk zijn. Natuurlijk is het heerlijk om in de Italiaanse zon een cursus te volgen of aan de voet van de Tafelberg met onderhandelen bezig te zijn.

Maar er zijn ook echt goede redenen om een keer een cursus in het buitenland te volgen. Ik tel er 7.

Je vormt een hechte groep.

In 2016 ging ik voor het eerst met een groep naar Bologna. Nog altijd bestaat er een whatsapp-groep van toenmalige cursisten die elkaar van tijd tot tijd informeert en op de hoogte houdt van zaken die hen bezighoudt. De magie van het samen reizen en een ervaring opdoen, maakt dat je heel intensief met elkaar optrekt. Je volgt niet alleen een cursus, maar drinkt ook samen een biertje, zit met elkaar op een terras en eet een hapje in een leuk restaurant. Daarbij worden natuurlijk ook persoonlijke verhalen gedeeld in een ongedwongen sfeer, waardoor er een hechte groep ontstaat. Je kent het ongetwijfeld nog van je eerste schoolkamp. Onvergetelijk.

Buiten je comfortzone leer je meer.

Door naar een ander land te reizen raak je ook een beetje buiten je comfortzone. Je spreekt de taal niet of nauwelijks. Gewoonten zijn net even anders. Je bent je meer bewust van je eigen gedrag en gespitst op de gebruiken van je omgeving. Effect is dat je meer open staat voor nieuwe ervaringen, die je vaak goed kunt koppelen aan de inhoud van de cursus.

Andere culturen verrijken.

In andere culturen doen ze dingen op een andere manier. Het betekent dus ook dat jouw manier niet vanzelfsprekend is. Wel voor ons, maar niet voor hen. Indirect roept deze ervaring de vraag op waarom jij de dingen aanpakt zoals je ze aanpakt. Die vraag alleen al is nuttig voor je leerproces.

De andere context verdiept het thema.

De cursus Harvard Onderhandelen in Zuid Afrika bijvoorbeeld verbindt het thema van de cursus op een bijzondere manier aan de context van het land. Zuid Afrika heeft op een heel eigen wijze afscheid genomen van de Apartheid. Mediation via de ingestelde Waarheidscommissie speelde daarbij een belangrijke rol. Tijdens de cursusweek ontmoeten deelnemers mensen van de Waarheidscommissie en krijgen zij ook een cursus van een lokale consultants/docent die onderhandelt voor de mijnbouw. Een erg leerzame casus. Door in zo’n politiek explosief land de cursus te volgen krijgt het thema onderhandelen een verdieping die je in Nederland nooit kunt realiseren.

Je blik wordt ruimer, je verliest vooroordelen.

Vooroordelen – het woord zegt het al – ontstaan zonder dat je weet waar je over praat. Pas als je de ander ontmoet, kun je beoordelen of je (voor)oordeel klopte. Tijdens onze cursus in Zuid Afrika ontmoet je ook veel lokale mensen. Mike Zuma neemt de groep bijvoorbeeld mee naar zijn township Langa waar hij woont en laat zijn projecten aldaar zien. In de ontmoeting met andere mensen verdwijnen vooroordelen vaak als sneeuw voor de zon. De hartelijkheid van de mensen werkt aanstekelijk en zet vragen bij onze eigen manier van doen. In Bologna geef ik de training aan de universiteit. Het leuke daarvan is dat je je tussen de Italiaanse studenten bevindt. Je zit dus niet weggestopt in een zaaltje in een conferentiecentrum, maar midden tussen de lerende jongeren.

De academische omgeving stimuleert.

Zoals ik al zei, geef ik de training Persoonlijke Effectiviteit in een collegezaal van de universiteit van Bologna. Dat heeft een speciale reden. De universiteit van Bologna is de oudste universiteit van de wereld en werd opgericht in 1088. Uit heel Europa kwamen studenten naar de Italiaanse stad om hun kennis te vergroten. Tot de beroemdste studenten behoren onze eigen Erasmus en Copernicus. Copernicus was degene die aantoonde dat niet de zon om de aarde draait, maar dat de aarde om de zon cirkelt. Een revolutionaire omkering van perspectief. Met dit soort omdenken houdt een universiteit zich natuurlijk per definitie bezig. Ook in de cursus die ik aanbiedt staat dit omdenken centraal. Kloppen je aannames wel of zijn er ook andere zienswijzen mogelijk die jou effectiever maken?

Weg van thuis en werk: 24/7 focus op je eigen ontwikkeling.

Doordat je echt van thuis en werk weg bent, staat hetgeen je aan het leren bent centraal. Een cursist zei ooit tegen mij: ‘als ik deze cursus in Groningen zou volgen, zou ik toch nog de hele dag mailtjes of appjes ontvangen, doordat ik nu in Italië zit, vallen mensen mij minder snel lastig. Hierdoor kan ik mij echt bezig houden met mijn persoonlijke ontwikkeling.’

Kortom: probeer het eens uit. Kies eens voor een cursus in het buitenland. Het zal je gegarandeerd een boel opleveren.

Jan Hille Noordhof

 

Overig aanbod

Training

Coaching

Advies

Specials

Share This